Brengt jouw rockband binnenkort eindelijk zijn eerste album uit? Daar wil je uiteraard een geslaagde release party voor organiseren: één waarbij het dak er vanaf gaat, en waarbij je de kans hebt om megaveel enthousiasme voor jullie sound te genereren. Tijd om even goed te bedenken hoe je de promotie van je release aanpakt.
1. Vind een goede locatie
Kies de locatie voor je release party tactisch. Het gaat niet alleen om een dak en een podium: dit is dé kans om de eigenaar van een bepaalde tent te laten zien wat jouw band in zich heeft. En voor de fans – oude, nieuwe én potentiële fans – moet de plek goed te bereiken zijn met het openbaar vervoer. Je wilt bij je albumrelease immers niet voor een halfvolle zaal spelen.
2. Promoot je ding
Dit is hét moment waarop je jouw band (semi)bekend kunt maken. Tijd voor intensieve promotie dus! E-mailberichten versturen, meerdere teasers op jullie sociale mediakanalen plaatsen, en misschien jullie eerste posters verspreiden bij verschillende rockpodia….het zijn uitstekende acties die zich na verloop van tijd dubbel en dwars terugbetalen. Begin dit promotietraject al maanden van tevoren te plannen, want je bent niet de enige rockband op deze planeet, en bovendien zal veel van je promo haar gewenste doel niet bereiken.
3. Zorg voor taart en bier
Wie jarig is, of wie een album uitbrengt, die trakteert. Het is een mijlpaal toch, je eerste album? En daar hoort taart bij! Online kun je een eersteklas taart bestellen van een meter doorsnede, die je met je publiek kunt delen (als jullie bassist er tenminste niet eerst in springt). Voor het fotomoment is een taart met daarop jullie bandlogo natuurlijk ideaal. Als je te cool bent voor een bandlogo, dan gaat een zwarte taart met dito kaarsen en een groot pentagram er ook wel in. Oh, en vergeet het gratis bier niet!
4. Geef interviews
Een interview met een journalist voor of na je release party zal jullie blijde boodschap gegarandeerd verder verspreiden. Een reportage in OOR of in de Aardschok zou geweldig zijn, maar ook een berichtje in het lokale sufferdje is nog steeds beter dan niets. Regel dus een of meerdere interviews, als het kan met rock-minded kanalen. En laat die persmuskiet babbelen met het bandlid dat een beetje representatief overkomt of een duidelijke visie op jullie muziek heeft. En plan het persmoment niet om 8 uur ’s morgens na jullie eigen feestje.
5. Ga touren
Is je album uitgekomen? Dan bouw je voort op het momentum van je release door optredens te geven in verschillende steden. Zorg ook op tijd voor de promotie van jullie tournee. Iedereen die al iets van jullie band heeft gehoord en gezien en bij de release party aanwezig was – of die juist gemist heeft – krijgt zo de kans om van jullie herrie te komen genieten. En elk nieuw optreden geeft jullie de gelegenheid om nieuwe fans te verwerven, contacten met organisatoren te leggen, persaandacht te krijgen en meer lekkers.